background-image

Direct mailing: Klanten benaderen via de post

We leven in een digitale wereld. We mailen, appen en benaderen elkaar via berichtjes op de verschillende sociale media. Maar hoe efficiënt is dat eigenlijk? Hoeveel mails verdwijnen er in de spam of ongelezen in de prullenbak? Hoe weet je welke contacten je het beste kunt benaderen via Facebook, LinkedIn, Instagram of een ander platform? Natuurlijk, je kunt er niet zonder. Voor een deel van je contacten met klanten, opdrachtgevers en uitvoerders is online communicatie onmisbaar. Maar misschien is het ook wel eens leuk om het juist heel anders te doen. Om je naamsbekendheid te vergroten of klanten aan je te binden is een meer persoonlijke benadering geen gek idee. Wat dacht je van een mailing versturen via de post?

Direct mail is fysieke marketing. Je benadert de klanten direct en persoonlijk op een originele manier. Geef je creativiteit de ruimte, want er is van alles mogelijk. Een brief over de plannen die je hebt met je onderneming of een kaart met een kennismakingsaanbieding. Maar je ook proefpakketjes of cadeautjes versturen via de post.

Neem er wel de tijd voor. Een goede direct mailing campagne bedenken is best een klus. Je moet goed nadenken over aan wie, wanneer en hoe je het aanpakt. Wat wil je bereiken en is direct mail de manier om dat te doen? Past direct mail in je ondernemingsplan? Of is het iets voor later?

Het kan verstandig zijn een reclamebureau of andere hulp in te schakelen voor je marketing. Direct mail kan veel opleveren, maar je kan de plank ook volledig misslaan. Pas op met verouderde adresbestanden. In het wilde weg een mail versturen kost niet veel, maar met post is dat een ander verhaal. Het is zonde als je brief of kaart niet bij de juiste personen terechtkomt en met de verkeerde benadering of aanspreekvorm roep je misschien eerder irritatie dan sympathie op. Niet de bedoeling! Probeer dicht bij jezelf te blijven, bedenk iets dat echt past bij jouw bedrijf dan is de kans het grootst dat je ook de mensen aanspreekt die bij je passen.

Omdat je veel tijd en aandacht besteedt aan je direct mailing en er ook best wat kosten mee gemoeid zijn, wil je natuurlijk ook kunnen checken of het goed aankomt en gewaardeerd wordt. Geef altijd een adres op voor reacties. Zelfs een negatieve reactie geeft je waardevolle informatie. Je weet dat je post is gelezen en dat deze klant (nu) niet bij je past. Zo verfijn je je adressenbestand van (potentiële) klanten.

Een reactie uitlokken kun je ook doen door mensen uit te nodigen voor een proeverij, een vrijblijvende kennismaking, een netwerkbijeenkomst of een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Vergeet bij een opening of ander nieuws ook de plaatselijke pers niet. Mensen bij elkaar brengen is een snelle manier om bekend te worden bij collega-ondernemers en klanten. Verbinding maken, daar draait het. Fysieke post past daarbij. Het komt een stuk persoonlijker over dan de zoveelste email.